Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
13 april 2020, om 21:31 uur
Bekeken:
52 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
18 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Als jonge kunstenaar rond 1963"


Na 1965 was Parijs als internationaal kunstcentrum niet meer van belang. Als jonge kunstenaar rond 1963 keek ik naar schilders uit Londen en New York. Pop Art zette de toon. Een frisse, nieuwe wind, die in de nadagen van het belegen abstract expressionisme weg vaagde.

De massale aanwezigheid van abstract werkende staatsgesubsidieerde contraprestatieschilders die voor de BKR even snel een doekie in elkaaar klatsjten in een half uurtje ten behoeve van de overheids aankoop rondes leverden hun werk vaak nog nat in alsof ze huis schilders waren. Alleen het hand geschilderde kartonnen bordje Nat ontbrak ter toelichting.

In Haarlem en Amsterdam sprak ik wel eens schilders van deze zoveelste garnituur. De nieuwe stroming Pop Art, New Fig en de Nedrelandse Nieuwe Figuratie betitelden zij als “faksistisch” en “kapitalistisch”.

Zij waren “links” dus maakten zij abstracte schilderijen, beweeren zij. Menig maal werd ik door de collegaatjes uitgemaakt voor SS-er of Nationaal Socialist omdat mijn werk een Europese variant van de Amerikaanse pop art zou zijn met een invloed van het surrealisme , die meer in lijn lag met hetgeen in Engeland op dat gebied werd gemaakt dan met de New Yorkse Pop schilders, die uitblonken in grote, vlak geschilderde Billboard-achtige formaten.

 Zo waardeerde ik in hoge mate het werk van de Engels kunstschilder Peter Blake en het vroeg wwerk van Lucian Freud, die pas rond 2005 in Nederland onder de kunsteaars grote bekendheid verwierf met zijn slorddig geschilderde doeken in een modderig palet.

Op het moment dat de prijzen voor een Lucian Freud de pan uit rezen bekeerde menig Nederlandse kunstenaar zich tot zijn expressionis-tische schildertrant. Nederlandse kunstenaars zijn te vaak de Japanners van Europa; groot in namaak.

Freud volgde de slechte raad van Francis Bacon op door goedkope, grove, vakensharen kwasten te gaan gebruiken, een gebrekkig hulpmiddel voor een slordige toets en als zodanig uitsluitend gericht op effectbejag.

De zeer begaafde Engelse schilderes Jane Whiteridge die in de Bourgogne woont en werkt exposeerde haar werken op een tentoonstelling waar Blake aan mee werkte. Ik ben in het bezit van 4 werken van Jane en ben van plan er op korte termijn nog één aan te schaffen.

 Een groot en centraal gelegen land als Frankrijk met een rijke kunsttraditie en grote aantrekkingskracht op kunstenaars, tot aan de tweede wereldoorlog een metropool heeft geen internationaaal bekende kunstenaars.

Volgens Riki Simons een direct gevolg van een overheidsinmenging met grote kunstbudgetten, uitbesteed aan en ondergebracht in een overheidsysteem van aankopen en exposeren, ondersteund door een enorme hoeveelheid kunstfilosofen.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.