Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
30 december 2019, om 20:12 uur
Bekeken:
69 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
23 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Daar hebben Pascal noch van Randwijk in voorzien!"


Draait U nog wel die operette van de componist von Groszschnickel “Heisse nächte, Schwarze Nylons”?

En ik zeg daar op: Ein Glückschwein musz kein Ferkel sein! Ja, die operette van hete Nichten In Zwarte Nylons mag er wezen,vraag maar aan Herr von Groszschnickel!Allemaal kerels,al of niet met snorren en lange Sinterklaasbaarden,in tutuutjes, geborduurde nacht ponnetjes,nylons en andere fijne ling rie op spitzen. Breek me de bek niet open,zeg !Ik word gewoon een beetje duizelig bij de gedachte al leen al!

Ja, daar hebben de meeste heren wel zin in, maar ik heb daar tot nu toe nog niet aan toegegeven,maar wat niet is kan komen, zegt het spreekwoord.Ik schaam mij niet ook helemaal niet om mij in mijn ware gedaante aan den volke te tonen op een tekening waar op ik in lingerie ben te bewonderen opdat zij hun voordeel daarmede moge doen en tot bezinning zullen komen wat de herwaardering van de traditonele rollen van de geslachten betreft.

Publicist H.M. van Randwijk (1909-citeerde voor zijn romandebuut “Burgers in nood” (1936) het motto van Pascal: ”Het is niet schandelijk voor den mensch om onder de smart te bezwijken, maar wel onder het genot.”

En waarom zou een mensch niet onder de smart in kombinatie met genot uit vrije wil willen of mogen bezwijken? Legt U mij dat eens uit?Daar hebben Pascal noch van Randwijk in voorzien!

Het is een anachronistiese interpretatie achteraf naar piëtisties christelijke maatstaven van wat al of niet wenselijk is in de beeldende kunst.Een falsifice rende correctie die bepaalde aanhangers van het christendom histories wensten aan te brengen op fat soensgronden.Ze liggen daar helemaal niet te worstelen op die Griekse vazen maar gewoon een potje te holtorren!Men wenste als kunsthistoricus een gezonde geest in een gezond lichaam en daar paste homosexualiteit vanzelf sprekend niet bij. Vanuit de christelijke moraal theologie kunnen de tegennatuurlijke verrichtingen die de atleten beoe fenden niet worden geplaatst als homosexuele aktiviteiten en natuurlijk geenszins in verband worden gebracht met uitingen van een gezonde geest,wat dat dan ook moge inhouden.Als het aan de Franse historicus Maurice Sartre had gelegen werden de zo genaamde atleten op de vazen gewoon omschreven als een zootje doodordinaire kontneukers.Zie zijn bijdrage aan het onder redactie van G. Duby ver schenen “5000 jaar liefde en seksualiteit in het Westen,”een verzame- ling historiese onder zoeken van vooraanstaande Franse geschiedkundigen. De kultuur historiese analyses vormen een sappig, pittig boek voor de liefhebber die niet terug schrikt voor een paar rooie oortjes meer of minder. Hij baseert zijn onderzoek op het beeldmateriaal van de vazen maar ook op authentieke geschrif ten. Het is algemeen bekend dat de Griekse samenleving geen enkel bezwaar kende tegen seksuele relaties tussen gehuwde mannen en jongens.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.