Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
1 december 2019, om 18:28 uur
Bekeken:
3 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Zomer 1967 trof ik Willink in het antiquariaat De Kring (deel 2)"


Mijn collega Teun Nijkamp drong zich in de zeventiger jaren op aan Willink en dacht daarmeee de nodige faaam te verwerven. Dat is niet gelukt. Hij beweerde in 1967 binnen 10 jaar in een kasteeltje aan de Loire te wonen, maar woont nu al jaren in een Zeeuws dorpje en werd voorzitter van de Zeeuwse provinciale kunstenaarsvereniging, een gezelschap waarin geen talenten vertegenwoordigd zijn. En ik woon in een Grande Maison. Ja hoor, U raaadt het al: niet ver van de Loire

reacties

Wim Duzijn

Ik vind het werk van CAREL WILLINK erg STATISCH – knap maar zonder veel beweging – een beetje HENK HELMANTEL-achtig. Zijn beslissing portretten van ‘the captains of industry’ ter schilderen was commercieel gezien een meesterzet.
Waarom je het vreemd vind dat hij hippe kleding ging dragen in de hippe jaren 60 begrijp ik niet. Jij droeg toch ook van die vreemde geitenleren jasjes met bizarre wollen mutsen daarbij die in tegenstelling tot de blouses van Willink heel erg anachronistisch waren, volstrekt niet pasten in een moderne tijd… “Long hair, like Jesus wore it, halleluja…” Dat is toch het jaar nul…?

Fred van der Wal

Reine, Het vroege werk van Willink is ook bezienswaardig

Fred van der Wal

Ik vind Willink een heel wat belangrijker, authentieker schilder dan Helmantel de kerkintereur/ en stilleven imitator stijl 17e eeuw Ik droeg een Afghaanse witte jas met bontkraag en een door mijn toenmalige adembenemend mooie vriendin Mila Hauser gehaakte muts. Niet bepaald anachronistisch. het was de mode onder de hippe kunstenaars.
Niet onder conventionele studentjes en jongeheertjes die bij banken werkten. Willink had niets met the sixties. Een achterhaald monument uit de tijd ter Braak en Du Perron leek Willink meer.

Kitty Schoenmakers

Fred van der Wal gekleed als Pan Tau. Dat spreekt tot de verbeelding Het lijkt me trouwens praktisch onmogelijk om zonder foto’s te werken als je dermate gedetailleerd schildert als Willink dat deed.

Fred van der Wal

Wie Pan Tau is weet ik niet. De onderkoning van de Cambodjanen?

View

@ Fred,
Zeer lezenswaardig. Ik had met opzet de Mathilde-story achterwege gelaten om meer aandacht te kunnen besteden aan Willink’s werk. Je anekdotische relaas heeft me vermaakt, alsook het gegeven dat je in die kleding (bolhoed e.d.) niet in het middelpunt van de belangstelling wilde staan….:-)

Zelfstandig journalist

Helaas kan ik niet zo’n uitgebreide reactie geven als Fred. Blog gelezen en gewaardeerd.

View

@ ZJ, Zo uitvoerig als Fred verwacht ik ook niet.

Fred van der Wal

Meneer opinie Willinks buurman heb ik goed gekend, de schilder Hans Engelman, die water en vuur was met Willink omdat laatst genoemde succes had en Engelman niet. De kunsthandelaren kwamen van uit Amerika over om Willink te vragen een tentoonstelling te verzorgen. Dan vertelde W. dat hij drie schilderijen per jaar maakte, één voor de belastingen,één ter verkoop en één om de rekeningen van Fong Leng te kunnen betalen. De opvolgster van Fong Leng Sylvia Quiel, door Hans Engelman, die domme kikkerkop genoemd, heb ik eens getroffen op het inlever adres BKR Amsterdam in de Lutmastraat toen ze nog van de contraprestatie vrat en van uit de hoogte het personeel van het inlever adres behandelde waarop ik haar aan sprak of ze een toontje lager wilde zingen.


 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.