Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
19 oktober 2018, om 08:40 uur
Bekeken:
25 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Het lacherige, vrouwelijke gedrag van de jonge akteurs"


Rainoldes was op den duur de vrouwelijke manieren en het lacherige, vrouwelijke gedrag van de jonge akteurs verwerpelijker gaan beschouwen dan het feit dat ze voortdurend vrouwenkleding droegen.

Deze opvatting wijkt weer af van zijn eerdere argumenten, namelijk het Bijbelse verbod van travestie. Men ziet hoe de moraal theologen hun argumenten steeds weer aanpassen en verdraaien om tot een felle afwijzing te komen van wat velen als normaal en wenselijk beschouwen.

Seksuele gevoelen werden blijkbaar opgewekt door de dameskleding van de jongeman en zijn houding ten opzichte van zijn eigen geslacht. Manlijke prostitutie en sadomasochistische perverse aktiviteiten zijn eeuwenlang onlosmakelijk verbonden met het imiteren van vrouwen.

Veel sadomasochisten zeggen zich vrouwelijker te voelen als zij langdurig met de handen, zwepen of riemen op de billen worden geslagen! Het vlees moet eerst worden opgewarmd is nog steeds de heersende opvatting.

In “Epicone,or The Silent Woman” van Ben Johnson  laat een ade-lijke dame haar page vrouwenkleren aantrekken. Het is bedoeld door haar om de erotische aantrekkingskracht van de page op de edellieden op te wekken.

Rainoldes bezwaar tegen travestieten op toneel konden gemakkelijk worden op gelost door vrouwenrollen ook door vrouwen te laten spelen, maar dat vond hij nog verwerpelijker! Een vrouw op het toneel moest vanzelfsprekend een hoer zijn en dat kon alleen maar tot zedelijk verval leiden!

Schrijvers als Shakespeare stonden buiten de gevestigde orde van adel, geestelijkheid en burgerij. Zij waren de aangewezen personen om met morele, burgerlijke vooroordelen dichtgemetselde  heilige huisjes omver te halen en tot op de fundamenten te slopen.

Het een beetje geil werden op de als vrouw verklede jongelingen, meestal pages of dienstknechten, die gebruikt werden voor sodomitische praktijken door de welgestelden, die zich op zedelijk gebied van alles konden permitteren zonder repercussies van de geestelijk-heid, zo lang zij de gevestigde kerk financieel steunden.

In de periode  1625-1658 gaat de fysieke kant een steeds grotere rol spelen als vrouwen op het toneel ook vrouwen gaan versieren. In “The Lover’s Melancholy” van John Ford o.a.

 

Travestie en transeksualiteit zijn geen gescheiden terreinen maar gaan hand in hand zoals alle kameraden?

 

Het zijn geen strikt gescheiden geaardheden, dat is een wel heel naieve veronderstelling. Travestie, androgynie, interseksualiteit, transseksualiteit, biseksualiteit, sadomasochisme, lingerie fetisjisme en rolwisselingen komen zowel bij mannen als bij vrouwen veelvuldig voor.

Wereldberoemd in Amsterdam was “meneer de juffrouw”, een dwangmatige travestiet die de straat op moest ondanks het verbod op travestie.

”Meneer de juffrouw” was de bekende travestiet Jeanine Wegman. Nooit zal ik mijn verwondering vergeten toen ik als kleine jongen deze merkwaardige ersoon voor de eerste keer door de Palestrinastraat zag fietsen.

”O”, zei mijn niet zo tolerante opoe, ”da’s meneer de jufrouw, die kennen we wel, die is van de verkante keer, die deugt niet, da’s een flikker, die hoort in het gekkenhuis of de gevangenis thuis. De Duitsers hadden wel geweten wat ze met zo’n geval aan moesten. Als jij maar nooit zo wordt, anders snij ik eerst je ballen uit je broek, naai de gulpen van je slip dicht en daarna timmer ik je samen met je opa met de gloeiende pook het huis nog uit, dus pas jij maar lelijk op je tellen, klein flikkertje!”

In de negentiger jaren kijkt niemand meer vreemd op als een vrouw in een lange broek en een colbert je loopt, sigaren rookt zoals Anna V. uit G. of zich anderszins manlijk gedraagt. Hult een man als Fred van der Wal zich daarentegen graag in lingerie, plus een rok of een jurk, dan krijgt hij gelijk het etiketje “travestiet” opgeplakt. Het taboe dat eeuwenlang rustte op mannen in vrouwenkleding is langzaam maar zeker weg geëbd. Over vijftig tot honderd jaar is een man in een jurk en lingerie net zo normaal als nu een vrouw in broek en colbert.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.