Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
25 juli 2018, om 20:33 uur
Bekeken:
44 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
15 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"De verwoestende invloed van Freud"


Tegen het einde van de middeleeuwen wordt de aandacht voor afwijkend sexueel gedrag onder in vloed van de kerken steeds sterker  en worden mensen sneller veroordeeld,meestal zonder gebrek aan bewijs.In de achttiende eeuw leide dat tot de grote homo vervolgingen,waarbij ook veel jongeren op de brandstapel belandden.Dat was in die zogenaamde donkere twaalfde eeuw ondenkbaar.

De abt Aelred van Rievaulx maakte zich niet bepaald druk om lichamelijke kontakten tussen de monniken,maar hij verzette zich wel tegen seks om de seks.Wierook genoeg om de stank van putriferend zaad en verschaald bier naar goed roomsch voorbeeld te verdrijven!

Erotiek beweegt zich op het snijvlak van de ontmoeting tussen lichaam en geest.Het mocht in de kloosters geen liederlijke homosexuele beesten ben de worden,zo ongeveer als in de backroom veneriese besmetbak van een nichtenkit vol op instant sex beluste mannen met  een onduidelijke serostatus in een van de zijstraten van de Reguliersbreestraat.

Dankzij de verwoestende invloed van Freud zien we als moderne mensen de wereld gepansexualiseerd en hebben daardoor geen oog meer voor an dere,diepere,geestelijk rijkere dimensies van homo erotiese vriendschappen tussen leden van hetzelfde geslacht. (zie:De wil tot liefhebben,2 delen 1997 dr. H.J. Kuster)

Zelfs het Oude Testament rept van de liefde tussen David en Jona-than,een liefde die veel dieper ging dan de liefde voor een vrouw. Eigenlijk was David (biseksueel,moordenaar,luitspeler,overspeler en beroeps intrigant) het prototiepe van de sexueel aktieve biseksueel. Bijbelkenners zullen er wel weer een mouw aan kunnen breien hoe dat nu weer alle maal mogelijk is en rijmt met hun moraaltheolo giese hypokriete visie, gestoeld op burgermans fat soen,kalvinistiese  vlijt,gewetenloze handels geest en somber stemmende zuinigheid

In de twaalfde eeuw had men een opklimmende waardeschaal wat de eros betreft:seks is aards, daar na komt op het tweede plan de liefde,op het derde nivo de mannen- en knapenliefde en op het hoogste plan de liefde voor God.De knapenliefde wordt door Plato en Thomas van Aquino als een hogere vorm van vriendschap beschouwd.Het knaapje zag een pruimpje hangen tot hij de lul van Plato had ontdekt!Hoe kweekt men homootjes!

U begrijpt na dit relaas dat de roomse clerus zich heel graag op Thomas van Aquino beroept als een van de leden betrapt wordt op vergrijp aan jonge jongetjes in piemeltjesland.De roomsche kerk is een echte kerk voor potten en flikkers.Ik ben overigens de eerste,noch de laatste  niet die dat zegt.

Gedoktoreerd auteur Kuster zegt dat in de twaalfde eeuw het doel is van de sexuele vriendschap tussen mannen om uiteindelijk bij God uit te ko-men: ”Begeerte naar een mooi manlijk lijf kan slechts ten koste van voort-durende inspanningen omgebogen worden naar een volkomen onbaat-zuchtige lief de jegens God.”

Kuster houdt er als overtuigd heterosexueel en gehuwd man vreemde ideetjes op na over vriend schappen en begeerten ,maar nog vreemdsoortiger opvattingen over de wenselijkheid van “verzoening met de Schepper via mooie manlijke lijven.”  

 

Sexueel getinte vriendschappen tussen mannen buiten het klooster vond men vooral in de uni versitaire sfeer in de middeleeuwen?

 In de dertiende eeeuw werd gezegd dat homosexualiteit een geleerdenziekte was.Dat kwam onder andere omdat de kollegezalen in tijden van ruimte gebrek waren gesitueerd boven hoerenkasten.Zien hoereren doet hoereren,dat is wel zeker,daar kunnen we over mee spreken.Van geleerden en studenten uit die tijd zijn ook heel veel homo-erotiese ge dichten te vinden die heel grof en sensueel,openlijk eroties zijn.Er was een hausse in de homo erotiese literatuur in de twaalfde en dertiende eeuw.Wie niet op een homosexueel heterdaadje betrapt werd dan was er niets aan de hand met sexuele relaties tussen mannen onderling en kon men in het verborgene gewoon naar hartelust zijn gang gaan.Als men als man werd betrapt bij de coitus per anum met een andere man werd er een proces gevoerd,maar de akten ervan gingen ook mee op de brandstapel,want dat moest allemaal volgens kerkelijk gebruik af doende worden uitgezwaveld en uitgezuiverd. Slechts een paar procesakten zijn bewaard gebleven en dan heb je nog de homosexuele literatuur en trak taatjes van de clerus,die er niet om liegen.

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.