Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
18 juni 2018, om 22:21 uur
Bekeken:
26 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Love for free was goedkoop"


Harry was elke ochtend om half negen in zijn keurig opgeruimde atelier.

Eerst ging hij uitvoerig zijn handen wassen, daarna koffie zetten, krantje lezen, atelier stof zuigen, gereedschappen rangschikken, kopje soep maken, weer een kopje oplos koffie  en dan was het al weer twaalf uur en wandelde Harry naar het park om tot twee uur op een bank je te zitten met zijn alluminium broodtrommeltje dat zijn vrouw Edith met zorg had gevuld.

De volmaakte kantoorklerk gesublimeerd in het doorsnee tiepe gesubsidieerde kunstenaar, die Harry.

Alles in slow motion. Het bestaan van een kantoorklerk.

Hield zich aan werktijden van 9 tot 5.

Kunstenaars waren weinig inspirerend in the silver sixties, kunste-naressen waren doorgaans nog vervelender.

 Cat. Haar uitdagende stem, haar gratie waren dezelfde gebleven tijdens de lange wandeling van het Rokin vanaf de sociëteit Arti et Amicitiae naar haar kamer tegenover de Hortus.

Hij had haar fiets aan de hand mee genomen.

Ze kleedde zich die warme zomeravond op haar kamer voor de eerste keer voor hem uit alsof het iets vanzelfsprekends was waar hij recht op had. Zo zag hij het overigens ook.

Love for free was goedkoop.

Vrije keuze.

Sex als wegwerp artikel? Niet meer dan een vluchtige ontmoeting?

Typisch sixties toen sex en vrijheid synoniemen waren, veertien jaar later vlak na het begin van de aidsgolf betekende vrije sex alleen nog maar een dodelijk gevaar.

 

Ze had kleine borsten en een slank lichaam. Het was weer eens iets anders dan de grote borsten van Alice D. Dubbeldam, maar zij was verleden tijd.

Die nacht deed hij geen oog dicht omdat hij al lang niet meer ge wend was in een eenspersoons bed met iemand te slapen.

Haar lef intrigeerde hem mateloos.

 

Hij ging najaar 1967 met haar mee naar de film ‘Blow Up’ in Krite rion. Een cultfilm van Antonioni naar een verhaal van Cortazar. Productie Carlo Ponti.

Een film die nooit helemaal was afgemaakt door gebrek aan budget.

Cat noemde de hoofdpersoon ‘een zoekende jonge man’.

Hij vond het opmerkelijke typering voor een jonge vrouw die in het laatste jaar van de akademie zat.

Over wat zij zelf zocht zweeg ze liever.

Hij dacht dat de hoofdpersoon in de film niet zoekende was maar al lang gevonden had wat iedere man in de sixties zocht.

Sex en drugs en rock ’n roll.

Het grote niets. Zoeken naar kicks. Toevalstreffers. Trial and error. Wat bleef er van over achteraf?

 

The Yardbirds speelden een kleine rol in de film met een schreeuw- erig rock nummer.

In 1962-63 begon de band in de buitenwijken van Londen. In 1963 was de naam veranderd in ‘The Yardbirds’.

Ze kregen volop de aandacht van de Britse rhythm and blues-scene toen ze ‘The Rolling Stones’ opvolgden als de officiële huisband van de Londense Crawdaddy Club.

 

Hij stond op, zette routinematig water op voor koffie, dronk twee koppen koffie met suiker en melk.

Genoeg om aan het werk te gaan.

De koffie smaakte stoffig.

Zou hij zichzelf hiermee nog eens vergiftigen? Hij kleedde zich aan en waste zijn linkerhand niet die nog naar haar intieme gezonde meisjesgeur rook.

Hij wilde haar geur bewaren.

Drie dagen lang zou hij zich niet wassen om die reden.

Hij wist nog niet dat hij haar voor lange tijd niet meer zou zien.

Alles vervloog.

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.