Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
9 februari 2018, om 19:34 uur
Bekeken:
26 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Nawoord"


NAWOORD

Fred van der Wal : Trouw blijven aan de veel belovende Golden Wonder-boy die je eens was en weten dat je die belofte volledig hebt ingelost als je jezelf voor de spiegel een hand geeft. Wat moet een auteur anders? Trou moet blijcken! Ja toch!

Kijkt U eens…ik spit liever in de klei met mijn beide jatten, dan dat ik geen nagel heb om mijn gat te krabben, noch grijp ik gaarne naar omhoog via een slag in de lucht, want dan heb je helemaal niks in handen.

Ja, een slag van de molen voor je kop misschien, maar dan houdt het op.

Ik vraag mij altijd weer af: hoe kom ik zo dicht mogelijk bij mijn lezers en -essen, ook bij die ene vereenzaamde, gescheiden hondenbezitter of die gekwetste vrouw waar te vaak de beuk in is gegooid toen ze een klein zus-je was.

En dan weet ik weer dat ik wèl leedverwekkend ben maar zelden verzach tend. Such is life, baby. Kan ik er wat aan doen?

Hoe zorg ik ervoor dat er een optimale identificatie geschiedt in mijn tekst en met de belevingswereld van de lezer?

Hoe?

En hoe toon ik wie wij zijn in de schamelheid van ons bestaan zonder in hyperbolen te vervallen. Trouw blijven aan de veel belovende Golden Wonderboy die je eens was en weten dat je die belofte volledig hebt inge-lost zullen ze weten.

Daar helpt geen lieve moedertje of GP aan.

De kunstartiest-ik dus- staat niet boven of onder de wet anders ontstaan er vervreemdingspraktijken waar niemand iets aan heeft, die ontaarden in de flauwe kul van de abstracte kras kras klatsj klatsj kunst. Ik zie het toch aan mijn collegaatjes…te veel soul en te weinig body. Sokpoppen.

Dat heb ik van de snel gebekte reclame boys geleerd. De taal van de copy writer is mij niet geheel vreemd.

Voor de gravers naar de diepere lagen breng ik uiteraard wel diverse lagen in mijn proza aan; ook modieuze zaken zoals lesbisme, sadomasochisme, travestie, ontucht, fraude, magie, bloed en bodem, satire, zelfspot, para- en hyperbolen, vragen, literaire in- en uitvallen, boobytraps. En daar komt dan de multidimensionale dubbele bodem om de hoek kijken. Ik bedoel geen koffers vol zeelucht, want dan ruik ik liever de kamfer, die de mot verdrijft.

En is de tekst klaar dan moet je de colofon samen stellen, de flaptekst, de Blurb op de flipside, de fotografie van de cover en de titel. Dat vereist heel wat werk waar de consument niet bij stil wenst te staan. En voor wie niet gelooft in zichzelf en zijn artistieke producten, ja, die valt misschien om ver te lullen door een Friese knakker die geen enkel gevoel voor zelf spot heeft, zoals…hoe heet die man ook weer, ik ben ‘m nu al weer verge ten, maar deze artiest die nu voor U staat zal niemand vergeten, want als hij zijn ogen even dicht doet, dan bent u er gewoon niet meer…

Fred van der Wal schreef van kindsbeen af verhalen. Hij onderhoudt 4 weblogs (2 Word Press Blogs, 1 op OBA, Basic Publishing, Write(s)his tory) met verhalen, fotos, jeugdherinneringen en reproducties van eigen werk.

Het vroege werk van 1960-1967, verhalen, collages, schilderijen en teke ningen werd door zijn opvoeders vernietigd toen hij voor de kunst het huis mei 1967 uit werd gezet en op de bonnefooi zonder een rooie cent naar Amsterdam trok waar hij tien jaar tevoren uit was vertrokken.

Bij een in het atelier van Fred van der Wal in 1981 gestichte brand ging een groot aantal collages en een kostbare designbank verloren. Toevallig was de artiest deze dag afwezig.

Inmiddels hield onze onstuitbare artiest tussen 1966 en 2009 meer dan 350 groeps- en eenmanstentoonstellingen.

Hij is lid van de kunstenaarsverenigingen Arti et Amicitiae te Amsterdam sinds 1972, Pulchri Studio te Den Haag sinds 1974, Le Groupe Nevers in de Bourgogne sinds 2004, De Nederlandse Kring Van Tekenaars sinds 2007. Het Stedelijk Museum te Amsterdam heeft 9 werken van hem in ei-gendom en het ICN (Instituut Collectie Nederland) 59. Aan het prenten kabinet van het Rijksmuseum te Amsterdam zijn 13 werken uit de ICN col lectie van de kunstenaar overgedragen.

De Dieuwke Bakker Collectie bezit tenminste twee werken van Fred van der Wal. Het Fries Museum bezit 2 van zijn zeefdrukken en het Museum Möhlman een schilderij.

De Dieuwke Bakker Galerie Mokum Collectie kocht najaar 2005 een teke ning van Fred aan voor 1500 euro, de hoogste prijs tot nu toe. Zijn door de BKR aangekochte werken, vertegenwoordigd in het ICN, dragen het ken- merk BCW (Bijzondere Culturele Waarde) en worden niet verkocht.

Het werk van Fred van der Wal werd tusssen 1978 en 2009 geboycot door de Friese overheden, galeries en provinciale expositieruimtes, maar ook door de groep Noordelijke Realisten, Christian Artists en de opgeheven Zwiggelter Kunstenaarsgroep.

Een Friese tegenstander sinds 1978 van het werk van Fred van der Wal is de ex-consulent beeldende kunst/kunsthistoricus drs. Huub Mous.

Fred van der Wal werd voor een aantal Noordelijke kunstenaars initia tieven en verenigingen zonder opgave van redenen geweigerd. In 2005 en 2009 werd onze kunstschilder nog geweigerd voor de kunstenaarsverenig ing Fria, een vereniging die in dertijd bij hem thuis werd opgericht in 1985.

In 2010 werd de kunstenaar geweigerd voor de Bildtse kunstenaars ver-eniging Uytland en het Portretschildersgenootschap.

Wellicht is zijn Amsterdamse afkomst de oorzaak van de provinciale tegenwerking.

De zelfbewuste, assertieve kunstenaar, die door de tentoonstellings organi sator Harald Klinkenberg de ‘Bontste Hond van Friesland’ werd genoemd, lijkt ondanks alles toch bescheiden gebleven en lust een aardig glaasje, trekt zich dan ook op geniale wijze gaarne terug in zijn ateliers in Coulou tre in de Bourgogne of in Sint Annaparochie te Friesland. Zo nu en dan verpoost hij in het Vondelpark te Amsterdam, daar bij de muziek tent aan de waterkant en overdenkt…

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.