Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
16 september 2017, om 20:42 uur
Bekeken:
85 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
18 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Mijn relaties zijn soms duister als schrijver/schilder"


 

FRED VAN DER WAL ALIVE AND WELL ON PLANET EARTH

Het enige contact dat ik met anderen onderhoud is per brief, GSM of per mail. Al meer dan twintig jaar.’

Schreef hij in 2017. Uit zestig verhuisdozen met zijn brieven, fotos, mails, zelf geschreven boeken en documenten is nu een kleine selectie uitge-geven onder de titel: Affijn, affijn, een kut is geen konijn!

Waar Fred van der Wal ook kwam, vulde hij als waarachtige dwarsbongel en Arie Contrarie met zijn cynisme en heel wat misbaar de ruimte, maar was hij meestal weer snel weg, dan wist niemand meer waar hij gebleven was of naar toe ging via de snelweg.

Van 2002 tot nov. 2017 verbleeef hij meestal in zijn gigantische Franse huis in de Bourgogne om drie dagen voor zijn 75-e verjaardag daar voor goed te vertrekken en elders zijn tenten op te slaan, waarbij hij niet vergat de haringen in de vaste grond van zijn behoud te beuken.

Veel rond de omstreden kunstschilder/schrijver is altijd mysterieus geble-ven, zegt men. Mijn relaties zijn soms duister. Menigeen rept van een biseksjuwelen inclinatie op het kompas des levens van onze artiest en schijnt hij volgens roddelverhalen sinds zijn dertiende levensjaar zowel met mannen als vrouwen het bed te hebben gedeeld.

Maar in zijn atelier staan nog steeds de verhuisdozen met inhoud en daaruit is nu een selectie gemaakt en gedeeltelijk uitgegeven bij LuLu Com Publishing. Wordt een deel van het mysterie daarmee opgelost of het mysterie juist vergroot?

Fred van der Wal was in de jaren 2006-2017 een veelgelezen, doch omstreden weblog/schrijver dankzij titels als : Ik heb een felrode scooter, een breed zadel, en een forse toeter, maar geen natte benen.

Niet lang voor zijn dood publiceerde hij een aantal catalogi van zijn werk bij LuLu Com Publishing: en daarnaast verschenen van de schrijver/ kunstschilder hilarische en soms treurige  verhalen over zijn jeugdher-inneringen, zijn eigen oorlogservaringen en de onaangename familieleden die hem zoveel mogelijk dwars zaten.

Fred woonde jarenlang in Frankrijk (van 2002-2017) , koesterde een afkeer van wat hij noemde het litteraire en beeldende kunstenaars-plantsoen en ging zo nu en dan niet altijd in op verzoeken voor intervjoes. Rond zijn prive leven plaatste hij geen brandscherm. Bij voorkeur hing hij de vuile was buitenshuis op aan andermans waslijn, jatte eerst de behas en sex lingerie van de buuf van de lijn en gooide croniques scandaleuses op het internet waardoor menigeen een intieme relatie met hem dacht te kunnen beginnen. Hierdoor ontstonden juist de wildste verhalen en geruchten.

Zo zou van der Wal fortuin hebben gemaakt in de aandelen en huizenhan-del en zelfs een fervente belastingontduiker zijn, die al jaren lang geen belasting aangifte meer deed.

Ik denk niet dat er een Nederlandse auteur/kunstschilder ooit is geweest die meer dan hij communiceerde in briefvorm, mails, weblogs en boeken. In 2017 schrijft hij nog aan een collega: Het enige contact dat ik met de ander nog onderhoud is via telefoon, GSM, hotmail, drukwerken, fotos en schaarse brieven. 

Al heel lang. Ik heb met iedereen gecorrespondeerd die ik op mijn kronkelige levens pad tegen kwam. Auteurs, kunstschilders, dichters, webloggers, links draaiende, goed uitziende melkzure juffrouwen met suïcide neigingen, loopse teven, kleine boekhandelaren, POD uitgevers in Nederland en de VS, overheidsbedrijven, gemeente ambtenaren, homoseksjuwelen, biseksjuwelen, sadomasochisten, communisten, occultisten, seperatisten enz. enz.’

In onze mails met niet nader te noemen personen van Hoge Kom Af over en weer ging het vaak over een bloemlezing en een biografie die er ooit uit mijn correspondentie samengesteld zou moeten worden, waarvoor ik nog geen specifieke persoon in gedachten heb, maar wel naar zoek, want je wilt toch voetstappen in de losse zand van de eeuwigheid achter laten.

Het moet iemand zijn die thuis in het annoteren van literaire teksten en dubbele bodems kan interpreteren, waarin onze kunstenaar een meester in was, bovendien is het een raadsel dat onze artiest zelf nicht ganz mesjoggenaas is geworden van de overstelpende hoeveelheid correspondentie en publicaties.

Zijn eigen selectie doet recht aan alle aspecten van van der Wals bewogen bestaan: als peuter in de steek gelaten door zijn ouders, als dichter, als verre vriend, als naaste buur, als familielid, als vader, als Bijbelkenner, als meedogenloze minnaar, als geilpomper en matennaaier, als beroeps querulant, als rebel, als vrouwenjager, als hoodlum, als rochelende ritselaar, als vroeg rijpe tiener, als boze buurman, als sadomasochist, als vrijetijds travestiet, als dameslingeriedrager, als familiehistoricus en last but not least schrijver/kunstschilder.

Zo bracht van der Wal tijdens zijn leven en werken als kunstenaar regelmatig verslag uit van wat hij zoal op zijn levensweg tegenkwam. Er waren brieven van lezers en Freds antwoorden daarop, brieven aan uitgevers over nieuwe uitgaven en herdrukken, oplagen, royalties en uitvoeringen, brieven aan dag- en weekbladen, waarin hij reageerde op wat andere bloggers in de media uit de losse pols vaak ten onrechte over hem hadden beweerd; soms schreef hij ze persoonlijk, bijvoorbeeld als ze een weblog verkeerd hadden begrepen, geestig bedoelde brieven naar moderators van een aantal weblogs om te klagen over een weblog waarin hij belachelijk werd gemaakt of aangevallen werd, brieven aan familieleden en aan ex-vriendinnen.

In het oog springt van der Wals belangstelling als neo-conservatief voor de christelijke cultuur en dan de evangelische richting, maar nog  meer in het bijzonder de studie van Openbaringen, over de laatste dingen en daarnaast zijn familiegeschiedenis, met roots in Noord-Frankrijk en Friesland.

Fred van  der Wal neemt in de Nederlandse literatuur en beeldende kunst  een unieke plaats in. Hij heeft geen vrienden of relaties in het kunstenaars plantsoeen en blijkt daarmede excentriek, eigengereid, principieel, dwars, dwingend, cynisch, sceptisch en altijd weer uiterst origineel. Een lone wolf. Zijn boeken en brieven leveren hiervan onomwonden het bewijs. Wat wil de lezer nog meer?

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.