Gegevens:

Auteur:
Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
21 september 2012, om 22:36 uur
Bekeken:
273 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
19 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"de dokter heeft altijd gelijk"


Vanavond op televisie een documentaire gezien over handelen in strijd met de hygiënische voorschriften in een ziekenhuis. In sommige ziekenhuizen bezondigt het hele personeel zich er zowat aan. Toen ik veertig jaar geleden als leerlingverpleegkundige werkzaam was in een ziekenhuis werd ons goed geleerd hoe we hygiënisch moesten werken. Ik zelf ben daar erg op blijven letten al zag ik om me heen dat anderen daar wat makkelijker mee omgingen. Die vonden het lastig als je op een zaal met dertien personen tussen twee patiënten in steeds je handen moest gaan wassen. Wij moesten ook de arts in het oog houden als we hem assisteerden. Zagen we een overtreding, dan moesten we voorzichtig polsen "dokter, wilt u geen handschoenen?" (bijvoorbeeld). Zei de dokter dan "nee", dan had je je erbij neer te leggen.

Artsen houden elkaar vrijwel altijd de hand boven het hoofd. Ze kunnen anders grote problemen krijgen. Ik heb dit zelf gemerkt, toen ik door nalatigheid van de arts mijn schoudergerwicht verloor.

De arts bij wie ik voor een second opinion ging was heel voorzichtig in zijn uitlatingen en heeft de uitslag zó opgesteld dat ik er weinig mee kan. Al eerder had ik ee nklacht ingediend over een narcotiseur, die weigerde mij mijn antiparkinsonmedicatie te laten innemen tot kort voor de operatie, hetgeen het gevaar met zich meebrengt dat de Parkinson snel verergert. Ik heb daar zes uur voor gevochten, zodat ik tamelijk overstuur was, wat ook niet zo fijn is vlak voor een operatie.

Er was daar geen contact tussen de verschillende disciplines mogelijk (narcotiseur en neuroloog).

Maar uiteindelijk bleek de arts slechts volgens het protocol gehandeld te hebben, hoewel ik intussen wel doorhad dat zelfs de assistent-arts doodsbang voor de man was (dat heeft zij zelf toegegeven).

Gelukkig ben ik ook onder behandeling van zeer kundige, patiëntvriendelijke artsen, maar ook zij zullen zich wel twee keer bedenken eer zij iets ten nadele van een collega zeggen en eigenlijk heb ik daar ook nog wel begrip voor.



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.