Gegevens:

Auteur:
Categorie:
Columns/Blogs
Geplaatst:
17 augustus 2010, om 14:51 uur
Bekeken:
665 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
209 [ download ]

Score: 1

(1 stem)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Mijn dorp"


  "Schrijf een artikel over een stad," las ik laatst als opdracht voor deelnemers van een schrijversclubje. Meteen dacht ik, dat het mooier zou zijn om iets over je woonplaats te schrijven. Mogelijk is het zelfs nog nuttig om je enigszins te verdiepen in het bijzondere van je leefoord. Het kan je in deze materialistische tijd wat meer binding geven met je directe omgeving en medebewoners.Voor mij was het in elk geval aanleiding om eens in de geschiedenis van ons dorp te duiken en daar iets bijzonders uit op te vissen.
 
Het dorpje heet Oeffelt, heeft ongeveer drieëntwintig honderd inwoner en is nog net in Oost Brabant gelegen grenzend aan Noord Limburg. Het ligt aan de Maas, waarvan Toon Hermans zei dat hij daar altijd graag had gelegen.
Aanvankelijk zocht ik naar legendarische persoonlijkheden die Oeffelt herkenbaar op de kaart hadden gezet. Ik kwam niet verder ex bisschop Mgr. Gijzen, die hier geboren schijnt te zijn.
Ik denk dat ik met deze naam weinig indruk maak en laat deze vrome man zijn oude dag dan ook maar ongestoord in IJsland beleven.
 
Al snel stuitte ik op een stuk geschiedenis dat voor dit kleine dorp uniek te noemen is.
Van 1873 tot 1972 beschikte het dorp over drie spoorweg stations.
1. Het zogenaamde Station-Hoog op de nog bestaande lijnverbinding Nijmegen-Venlo.
2. Het Station-Laag op een lijnverbinding van Boxtel-Wezel (Duitsland).
3. Station Beugen, een station nabij de kern van het dorp op de lijn Boxtel-Wezel
 
Als je bedenkt dat binnen een straal van vier kilometer vanaf het centrum het uiterste bereik van het dorp ligt, lijkt dit wel heel erg overdreven.
Echter de lijn Wezel-Boxtel was een verbinding voor het uiteindelijke trein- en scheepverkeer van Stalingrad naar Londen. Zo zouden de grondleggers van het communisme, Lenin en Engels, regelmatig deze verbinding hebben benut.
 
De stations Hoog en Laag waren druk bezet met overstappers, wat weer aanleiding gaf voor de bouw van een restauratie aan spoor Laag. Enkele jaren later werd het uitgebouwd tot hotel.
Of alles nog niet indrukwekkend genoeg was kreeg het Hotel de naam:
"HOTEL KRASNAPOLSKY"
 
Ik weet niet of Amsterdam eerder was met haar Krasnapolsky maar om de dorpstrots staande te houden geef ik de primeur aan het dorp Oeffelt


Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.